Home  //  Management  //  Istražujemo  //  Rođendani kao biznis

Rođendani kao biznis

Igraonice

Posao s igraonicama danas ne donosi posebno veliku zaradu, ali oni koji ozbiljno rade i ulažu u opremu prostora i marketing opstaće na ugostiteljskom tržištu. Raznovrsna ponuda pića, cene niže od prosečnih gradskih, obezbeđivanje hrane i rođendanskih torti, samo su neki od razloga zbog kojih je poslednjih godina postalo popularno da se dečja slavlja i slavlja za odrasle organizuju u igraonicama. Ono na šta mnogi zaboravljaju, a jedan je od ključnih faktora da se umesto stana za proslavu odabere igraonica, jesu vreme i trud potrebni da se slavlje pripremi, što se najčešće ne uračunava u cenu

Organizovati rođendansko slavlje za decu u igraonici poslednjih nekoliko godina pravi je hit, a broj takvih objekata u Beogradu i drugim gradovima Srbije rastao je neverovatnom brzinom. Ponuda i oprema igraonica menja se svakodnevno u želji da se privuče što veći broj klijenata. Ipak, uprkos padu kupovne moći, igraonice opstaju, otvaraju se nove, a oni koji već posluju stalno ulažu u poboljšanje ponude.

Poseban deo priče o igraonicama jeste njihova ugostiteljska ponuda, od koje one zapravo i žive, jer kako je za CaféBar network potvrdilo desetak vlasnika i menadžera različitih igraonica, od zakupa prostora nikako se ne može izdržavati poslovanje. 

Ugostiteljska ponuda igraonica obuhvata piće iz šanka, ketering i tortu, tj. slatko posluženje. Poslednja dva segmenta uglavnom se rade u kooperaciji s registrovanim ketering kućama, restoranima i proizvođačima torti i kolača. To nije sigurna zarada, jer ta usluga nije obavezna, već se gostima nudi kao mogućnost ako oni već nisu ili ne žele da sami organizuju posluženje. 

S druge strane, klasični ugostitelji uglavnom imaju mnogo problema da zadrže nivo prometa, a mnogi i zatvaraju svoje objekte jer ne uspevaju da zatvore finansijski krug.

Istražujući zašto su igraonice postale tako popularne, kako funkcionišu, kako uspevaju da ostanu likvidne i u vreme krize, koliko je potrebno uložiti da se ostane u poslu i u kom će se pravcu razvijati ta oblast ugostiteljstva, razgovarali smo s vlasnicima i menadžerima brojnih beogradskih igraonica.

 

Boško Bubonja, vlasnik igraonice Atlantis Kids u ZemunuAtlantis Kids

Boško Bubonja, vlasnik igraonice Atlantis Kids u Zemunu, u posao je ušao pre tri godine kada je kupio kuću od 600 kvadrata na više nivoa, sa velikim dvorištem, koja je namenski bila građena za dečji vrtić. 

– Kada smo otvarali, proslava rođendana u igraonicima bila je vrlo neprofesionalna. Čak i danas kada ima mnogo više igraonica u Beogradu, veoma je malo onih koje imaju dvorište, a još manje onih sa bazenom. Ima prostranih igraonica, ali pitanje je kako su opremljene i kakve sadržaje nude – kaže Bubonja. 

Osvrćući se na klasično ugostiteljstvo, vlasnik Atlantis Kidsa kaže da ta vrsta usluga u igraonicama nije i ne može ni da bude na nivou restorana ili kafića. Iako u Atlantis Kidsu rade i profesionalni konobari i šankeri, zbog specifičnosti poslovanja i termina u kojima se održavaju proslave rođendana, nema ni potrebe za stalnim angažovanjem ljudi. Bubonja kaže da igraonice ostvaruju prihode po tri osnova: od zakupa prostora, izdavanja pića iz šanka i eventualno slanog posluženja i torti.

– Kod nas su cene pića između nabavnih i prosečnih u gradu, dok hranu obezbeđujemo isključivo iz restorana Knez. Za njega smo se odlučili jer dobijamo veoma pristojan kvalitet, i što je još važnije, sigurnost, pošto ne želimo da rizikujemo. Naravno, gosti mogu sami da organizuju i hranu i torte, ali onda oni snose odgovornost za kvalitet – kaže Bubonja.

Atlantis Kids ima kompletnu opremu za organizovanje slavlja, pa se cene zakupa kreću od 80 do 250 evra po termiinu. 

– Za one koji mogu da pruže deci zabavu na bazenu tu je i profesionalni spasilac. Veliki broj ljudi nam se vraća i njima dajemo popuste – kaže Bubonja.

Vlasnik Atlantis Kidsa potvrđuje da promet u poslu opada i da ljudi ograničavaju kartu pića, koja je inače vrlo velika i stalno se inovira. 

– Da bi se ostalo u poslu, stalno se mora investirati. Mi za sezonu proleće/leto ubacujemo dodatne sadržaje u dvorištu, dok za jesen i zimu osmišljavamo novu ponudu u unutrašnjem delu objekta.

Kao osnovni problem u poslovanju vlasnik ove igraonice navodi „nedefinisani pravni okvir”, što ilustruje posetom turističke inspekcije.

– Inspektori su tražili da na svakom stolu stoji cenovnik pića. Pokušao sam da im objasnim da mnogim našim gostima smeta da njihovi gosti vide kolike su cene, a i ovde se organizuju zatvorena slavlja gde ceh plaća organizator, a ne njegovi gosti, pa je u tom smislu potpuno bespotrebno da na stolovima stoje cenovnici. To objašnjenje nije pomoglo, pa sada cenovnici stoje na svakom stolu – priča Bubonja.

Kao veliku prednost poslovanja igraonica vlasnik Atlantis Kidsa navodi to što ne postoji problem s naplatom. 

– Sve se plaća odmah po okončanju slavlja ili u roku od dva-tri dana, tako da nema nelikvidnosti – kaže Bubonja.

 


Boško Bubonja, vlasnik igraonice Atlantis Kids u ZemunuBiberče

Braća Biberović, Vladimir i Nikola, vlasnici novobeogradske igraonice Biberče, u posao s igraonicama ušli su zbog velikog interesovanja za organizovanje dečjih rođendana u takvim objektima. 

– Postalo je normalno da se dečji rođendani slave po igraonicama, jer malo je onih koji imaju prostora, vremena i živaca da to organizuju kod kuće, uključujući i pripremanje hrane i piće. Danas na Novom Beogradu i u Zemunu ima oko 50 igraonica, ali opstaće samo najbolji, a to znači ozbiljno organizovani i s velikim prostorom koji je klimatizovan, čist, urađen prema standardima za decu, sa atestima, odvojenim delom za igru dece i onim za njihove roditelje – kaže Vladimir Biberović. 

Njegov brat Nikola kaže da se za igraonice roditelji, posebno starije dece, odlučuju prema trenutnim trendovima. 

Vlasnici Biberčeta kažu i da je nekada popularni Mek izgubio trku u organizovanju dečjih rođendana jer „više ne fascinira decu”, ali i zbog toga što tamošnji prostori nisu bili ni građeni za dečju zabavu. 

U želji da pobede konkurenciju, u Biberčetu stalno inoviraju opremu i ponudu, pa će tako u saradnji s Gitar art festivalom uskoro početi da organizuju tematske rođendane. Posebna pažnja poklanja se edukaciji osoblja, pre svega animatora, a da bi sve bilo pod kontrolom, jedan od braće uvek je u igraonici. 

Da bi što bolje poslovali, dosta ulažu u marketing. Kao najefikasniji pokazao se internet, pa pojavljivanje u dečjim časopisima, ali i uzajamna promocija s prodavnicom dečje opreme Lavirint. Ipak, kako kažu Biberovići, marketing je usmeren na Novi Beograd i Zemun pošto odatle dolaze klijenti. Biberče zbog spoljne bašte nema sezonskih oscilacija u posetama, pa njegovi vlasnici beleže i blagi porast broja proslava rođendana. 

Na saradnju s ketering kućama i proizvođačima torti gledaju kao na dopunu svoje ponude. Osnovni kriterijumi na osnovu kojih biraju one koje će preporučiti gostima jesu renome i prethodno iskustvo. 

– Od keteringa i torti mi dobijamo mali procenat, ali najvažnije je da te kuće poštuju dogovor, da budu kvalitetne i da imaju pristojne cene. Nama to ne donosi neku zaradu, ali važno je da imamo i takvu ponudu – kaže Vladimir Biberović. 

 


Juhu

Igraonica Juhu u centralnom delu Novog Beograda radila je godinama, a nove sadržaje pre nešto više od pola godine udahnuo joj je novi vlasnik Nenad Čajić.

– U posao sam ušao slučajno. Živim u neposrednoj blizini, pa sam to video kao šansu da zaposlim svoje dvoje dece u dvadesetim godinama, a i lično iskustvo govorilo mi je da su roditelji po igraonicama smešteni neadekvatno. Kada sam ušao u ovu igraonicu, prvi put osećao sam se kao da nisam negde skrajnut i nije mi bilo nelagodno – kaže Čajić za CaféBar network.

Posao s igraonicom, prema njegovim rečima, ne donosi veliku zaradu, ali ako se pametno vodi, može da obezbedi jednu dobru platu.

– Čak i ako su vam svi termini popunjeni tokom meseca, možete imati tek nešto više od 40 rođendana. Kada tome dodate pad prometa tokom letnjih meseci, jasno je da u ovom poslu nema velike zarade. S druge strane, ljudi su vrlo zahtevni, a konkurencija je veoma jaka – kaže Čajić.

On mnogo ulaže u marketing, a smatra da su najefikasnije reklame na internetu. 

– Obavezno je imati sajt, a i ne može se štedeti na svemu, posebno ne na marketingu. Zato smo potencijalnim gostima ponudili gratis usluge i last minit varijante, svaki slavljenik na kraju dobije CD s fotografijama u brendiranom omotu, korišćenje plejstejšena, diskoteku (za stariju decu, uzrasta 11–15 godina). Cilj je da ljudi ovde dođu s rukama u džepovima i da odu s poklonima, a sve to mogu da dobiju za 6.000 dinara po terminu od dva i po sata. Tome treba dodati i ceh za piće koji retko kada pređe 10.000 dinara – objašnjava Čajić.

Došlo je vreme, kaže Čajić, da se štedi i na deci, pa ljudi vrebaju kupone i last minit varijante kako bi što jeftinije prošli.

Igraonica Juhu sarađuje sa dve ketering kuće, čije su usluge namenjene onima koji ne žele ili ne mogu sami da organizuju posluženje za svoje goste, kao i sa dve kuće za izradu torti. Od tih firmi Juhu uzima pet-deset odsto od prometa kako bi bar delimično obezbedio sredstva za plaćanje obaveza. Dodatno optrećenje za ovu igraonicu predstavlja to što posluje u iznajmljenom prostoru.

– Kada se tome dodaju troškovi za osoblje, komunalije, nabavke, održavanje, potrošni materijal i 50–100 evra mesečno za marketing, jasno je da ne ostaje puno i da ovo nije mnogo profitabilan posao – zaključuje Ćajić.

 


Puf puf

Prva prava igraonica u Beogradu Puf puf otvorena je pre dvadeset godina na Novom Beogradu. 

– Posao s igraonicama nije profitabilan kao ranije, ali po tome koliko ih se otvara u poslednje vreme mislim da je mnogo ljudi uvereno da se tu veoma dobro zarađuje. Naš promet trenutno je na nivou od oko 80 odsto onoga što je bilo standardno u poslednje tri godine – kaže za CaféBar network Sandra Mikec, menadžerka igraonice Puf puf.

U Puf pufu organizuju različite akcije.

– Cene pića nismo menjali poslednjih pet godina, smanjili smo i zarade, a gostima smo ponudili mogućnost da prostor zakupe za 6.000, 9.000 ili 12.000 dinara. Razlika je samo u prostoru koji se iznajmljuje – objašnjava Mikecova.

Ta, ali i većina ostalih igraonica, uz zakup termina obezbeđuje i sav pribor, escajg, tacne, pozivnice, animatorke koje zabavljaju decu, konobare... Piće se služi isključivo sa šanka. 

– Generalno, tokom rođendanskih slavlja piju se kafa, voda, sokovi, ali ima prilika kada se naručuju i sve vrste alkoholnih pića. To zavisi od broja gostiju, njihovog sastava, koliko su bliski s organizatorom, ali i samog gosta. Znate, svako bira za sebe da li će naručiti tri viskija ili samo kafu – objašnjava Mikecova. 

Puf puf je specifičan po tome što nema definisanu saradnju s ketering kućama i proizvođačima torti kao većina drugih igraonica. 

– Nudili su nam se mnogi, ali svako može da angažuje bilo koga. Istina, imamo neke preporuke i za ketering i za torte i za animatore, za koje smo se uverili da su kvalitetni – objašnjava Mikecova.

Kao glavni problem u poslovanju ona navodi visoke poreze i zahteve države. Da bi opstali u trci s konkurencijom, u Puf pufu će se fokusirati na poboljšanje sadržaja.

Ta igraonica deo prihoda ostvaruje i od prodaje dnevnih karata za decu koju roditelji dovode da se igraju. Dok čekaju decu, roditelji često ostanu u kafiću i popiju piće, pa šank radi sve vreme, za šta je angažovana stalna i profesionalna ekipa. Isto je i s animatorima. Kada priča o budućnosti poslovanja, Sandra Mikec nije optimista, jer iz iskustva zna da se sve više roditelja vraća organizaciji dečjih rođendana po kućama ili u vrtićima. 

Kao veliku prednost Puf pufa menadžerka navodi činjenicu da se prostor ne iznajmljuje već da je u vlasništvu. 


La Fiesta 

– Istina je da se u poslednje vreme otvorilo mnogo igraonica, ali retko se koja duže zadržala u poslu. Uglavnom se nakon nekoliko meseci zatvore. Ljudi misle da je taj posao isplativ, ali stvarnost je drukčija. Mi postojimo već osam godina i za to vreme smo dva puta potpuno renovirali lokal. Kada smo uvideli da rad igraonice nije toliko isplativ, morali smo da promenimo i koncept, pa sada radimo kao registrovana predškolska ustanova – kaže za CaféBar network Nikola Tomašević, menadžer igraonice La Fiesta u centru Beograda.

U njoj se proslavljaju dečji rođendani, ali dešava se da i odrasli organizuju svoja slavlja. Posle poslednjeg renoviranja igraonica je promenila i ime, jer vlasnik Igor Tomić planira da otvori klub za tinejdžere. 

– Uspeli smo da opstanemo osam godina jer smo vlasnici prostora, a i sami radimo tu. Inače, ovo je neprofitabilan posao – kaže Tomić. 

Kada se organizuju rođendani, hranu u La Fiestu dostavlja ketering služba s kojom je potpisan ugovor, a piće se prodaje po diskontnim cenama. 

 


Mouse House

Igraonica Mouse House otvorena je u julu 2012. i za kratko vreme postala veoma popularna u kraju. 

– Na Vračaru, gde se nalazimo, ima mnogo dece. U okolini ima još igraonica, ali konkurencija nam ne smeta jer je ovo bogatiji kraj grada. Imamo stalne goste, i pošto smo mali kolektiv, atmosfera je domaća. Naša igraonica je fokusirana samo na decu do 10 godina. Mnoge igraonice organizuju i žurke za tinejdžere ili za odrasle, ali mi smo odlučili da se fokusiramo samo na određenu grupu – kaže za CaféBar network Slađana Adamović, menadžerka igraonice. 

Naša sagovornica smatra da posao s igraonicama može da bude isplativ samo ako se nađe dobra lokacija i optimalna kvadratura prostora, i da cena zakupa ne bude previsoka. 

– Nama su cene više preko leta, jer tada deca koriste i dvorište koje se nalazi u sklopu igraonice. Kada se organizuju rođendani, kod nas se plaćaju samo zakup prostora i piće. Hranu nabavljamo preko ketering službe Massimo ili roditelji sami donose posluženje. Kuća u kojoj se nalazi igraonica nije naša, zakupljujemo je. Ipak, kada se svedu svi računi, zakup se isplati jer je naša zarada dobra – kaže Adamovićeva. 

 


Svemir

Igraonica Svemir u centru Beograda je tematska i postoji dve i po godine. Sastoji se od dva dela, u donjem je kafić za odrasle, dok se deo za zabavu dece nalazi na spratu. 

– Uglavnom organizujemo proslave dečjih rođendana, ali pokušavamo da organizujemo i žurke za odrasle. Međutim, zbog ograničenog radnog vremena (do 21 sat), nemamo mnogo zainteresovanih starijih – kaže za CaféBar network Marina Božić, vlasnica dečje igraonice Svemir.

Preko dana, kada nema proslave rođendana, igraonica je otvorena za dnevne posete, ali kako kaže Božićeva, dnevne ulaznice donose mali prihod. 

– Poslovanje je slabije nego prošle godine, što zbog krize što zbog činjenice da se u poslednjih godinu dana otvorilo dosta dečjih igraonica. Prostor uzimamo u zakup, ali snalazimo se i za sada možemo da se izborimo s troškovima – kaže Božićeva.

Hranu za dečje rođendane roditelji u Svemir uglavnom donose, a u igraonici mogu da im preporuče neke ketering službe. U cenu zakupa za rođendan, uračunat je po sokić za svako dete, pozivnice i animator. Cena zakupa radnim danom iznosi 15.000, a vikendom 19.000 dinara. Cene pića, kažu, formiraju dobavljači.

 

Share

Dodaj komentar

Sigurnosni kod
Osveži