Home  //  Management  //  Istražujemo  //  Beogradski hoteli najskuplji

Executive suite, u hotelu sa pet zvezdica u centru Beča košta i do 200 evra manje nego u Beogradu. Čak je i soba u ekskluzivnom hotelu Four Season u centru Londona jeftinija nego u Beogradu u najpribližnijoj kategoriji

 

Tekst: Slobodan Brkljač, Nađa Božović
Foto: Dragana Đorović

 

Kada uporedimo smeštajne kapacitete u Beogradu sa kapacitetom u drugim prestonicama u regionu, jasno je da Beograd ima najviše hotela u ponudi. A jasno je i da prednjači u cenama. To što je najskuplji možda i ima smisla, ukoliko uzmemo u obzir da je i najveći u regionu. Ali ako cene u beogradskim hotelima uporedimo s onima iz Budimpešte, koja je turistički mnogo atraktivnija i mnogo više posećena, videćemo da je kod nas noćenje u hotelu skuplje i od boravka u glavnom gradu Mađarske. 

Za potvrdu toga dovoljno je pogledati ponudu smeštaja u Beogradu i Budimpešti na sajtu Booking.com. U Beogradu su u ponudi ukupno 193 smeštajne jedinice, a od toga 61 hotel, dok se u Budimpešti nudi 661 smeštajni objekat, od čega je 199 hotela. I dok se u luksuznim hotelima u Beogradu cene noćenja u dvokrevetnoj sobi u proseku kreću od 110 do 350 za superior sobu, pa i do čak 700 evra za executive suite kategoriju, u hotelu Kempinski sa pet zvezdica u strogom centru Budimpešte, noćenje za dvoje u superior double sobi košta 189 evra, a noćenje sa doručkom u de luxe double sobi za dvoje je 250 evra. 

Kada se u pretragu uključi i Beč, vidi se da su u kategoriji executive suite, u hotelu sa pet zvezdica u centru austrijske prestonice cene niže i do 200 evra nego u Beogradu. A primetno je da čak i soba u ekskluzivnom hotelu Four Season u centru Londona košta manje nego u Beogradu u toj kategoriji. Slična je situacija i sa hotelima u Njujorku. Superior soba u samom centru grada može da se nađe za 285 evra u hotelu sa pet zvezdica, dok je za de luxe varijantu potrebno izdvojiti između 320 i 390 evra. 

Da li su tako visoke cene hotelskog smeštaja u Beogradu opravdane? Šta je to što naši hoteli nude više od onih u inostranstvu? Da li je kod nas ponuda bogatija, da li je kvalitet usluge na višem nivou, da li je održavanje hotela skuplje, pa samim tim postoji i potreba za višim cenama? 

Prema mišljenju Aleksandra Vasilijevića, direktora novootvorenog hotela Falkensteiner na Novom Beogradu, hoteli u Beogradu zapravo i nisu mnogo skupi u odnosu na okolnosti. 

– Ako već poredimo Beograd s drugim gradovima, ja sam u Njujorku spavao u Hiltonu sa četiri zvezdice u blizini zgrade UN-a, dakle na vrhunskoj lokaciji, po ceni od 450 dolara, a soba nije imala ni mini-bar. Ne treba porediti Beograd s Njujorkom, ali mi ovde održavamo određeni kvalitet i to treba da se plati. I pored toga Beograd nije skupa destinacija i cene nisu prepreka za dolazak stranih turista. Cene su možda visoke za srpske turiste, ali broj srpskih gostiju u hotelima u Beogradu, a i u ostalom delu zemlje, svakako je zanemarljiv. Za strance, koji su naši najbrojniji gosti, ovakva cenovna situacija je, pogotovo ako se uzme u obzir ponuđeni kvalitet, sasvim prihvatljiva. Promocija srpskog turizma i povećan priliv gostiju već su druga stvar. Mislim da će u budućnosti Beograd biti još skuplji jer će se nivo kvaliteta još više izdiferencirati – kaže Vasilijević za CaféBar network.

Najzastupljeniji hoteli sa dve zvezdice

Prema podacima Zavoda za informatiku i statistiku grada Beograda, u avgustu 2012. prestonicu je posetilo za 12 odsto više stranih turista nego prethodne godine. Prema podacima Sektora za turizam Ministarstva finansija, u Srbiji posluje 318 kategorisanih objekata hotelskog tipa, sa 16.634 smeštajne jedinice i 28.803 ležaja. Protekle godine zabeležen je porast broja hotela u zemlji za 9,5 odsto, podneto je 146 zahteva za kategorizaciju hotela, od kojih je 111 pozitivno rešeno. U 2013. godini do sada su podneta 32 zahteva za kategorizaciju, među kojima je pet novih hotela koji prvi put konkurišu. Najzastupljeniji su hoteli sa dve zvezdice, a najviše ležajeva imaju hoteli sa tri zvezdice.

Broj stranih turista u Beogradu iz godine u godinu sve je veći, a kako za naš časopis ističe Dejan Veselinov, direktor Turističke organizacije Beograda, sve je više i hostela i privatnog smeštaja, što sve zajedno ide u prilog konkurentnosti na tržištu i kreiranju ukupne cenovne politike u hotelskoj industriji. Privatni smeštaj, koji beleži sve veće interesovanje, ima kapacitete visokog kvaliteta, a njihovu kategorizaciju vrše Sekretarijat za privredu i Turistička organizacija Beograda.

– Postoji primetna razlika u cenovnoj politici smeštajnih kapaciteta danas i pre četiri ili pet godina, kada su oni bili skuplji nego u drugim gradovima. To je rezultat sve većeg broja smeštajnih jedinica na teritoriji grada, a samim tim i konkurencije, čemu doprinosi i konstantan porast broja gostiju u Beogradu – ističe Veselinov.

Cene hotelskog smeštaja, kao i cene svih ostalih proizvoda, prema rečima Miloša Vidakovića, koordinatora prodaje u hotelu TulipInn Putnik, formiraju se pod uticajem tržišta, odnosno kao proizvod odnosa ponude i tražnje. 

– U tom smislu, cena hotelskog smeštaja u Srbiji nije preskupa, već je na realnom nivou koji određuju tržišne zakonitosti. Na određenim tržištima u okruženju cene su niže za isti nivo usluge, upravo zbog drugačijih tržišnih okolnosti. Naše cene tokom godine se kreću od 70 evra za noćenje s doručkom do 137 evra, u zavisnosti od tražnje za hotelskim uslugama. Cenovna politika određena je i kvalitetom usluge koju nudimo. Mi smo zadovoljni odzivom turista i turističkih grupa, što je rezultat našeg promotivnog napora. Promotivni popusti i cene jedan su od osnovnih elemenata koje nudimo turističkim agencijama i promovišemo preko ostalih kanala, na taj način privlačeći strane turiste i turističke grupe – kaže za CaféBar network Miloš Vidaković. 

Slične cene ima i garni hotel Evropa sa četiri zvezdice u centru Beograda, u kojem cena standardne sobe za dve osobe iznosi 130 evra i uključuje doručak, osiguranje, bežični internet, PDV i korišćenje spa-centra. Prosečna popunjenost kapaciteta ovog hotela je 50 odsto, kako za CaféBar network ističe Svetlana Petrović, recepcioner u hotelu Evropa. 

– Cenovna politika određuje se u skladu s potražnjom, na koju utiču sezona i zbivanja u gradu, ali i u skladu s konkurencijom. Zadovoljni smo interesovanjem gostiju za usluge hotela Evropa, ali naravno da očekujemo da uvek može još bolje. Konkurentni beogradski hoteli imaju sličnu, ako ne i istu cenovnu politiku, tako da ukoliko govorimo o cenama hotelskog smeštaja na nivou iste kategorije i usluge hotela, cene su skoro identične, ali ukoliko želimo da proverimo da li je to skuplje nego što bi trebalo da bude, to ipak zahteva neke dublje analize. Smatram da bi konkurencija u vidu novih hotela na beogradskom tržištu mogla da utiče na snižavanje postojećih cena – kaže Petrovićva. 

City Break paketi

Da bi privukla što više turista, Turistička organizacija Beograda, u saradnji sa kompanijom JAT Airways, Aerodromom Nikola Tesla, beogradskim hotelima i receptivnim turističkim agencijama, osmislila je City Break ponudu za boravak od nekoliko dana. Paket obuhvata povratne avionske karte iz jednog od preko 20 gradova Evrope, dva ili tri noćenja s doručkom u hotelu sa tri, četiri ili pet zvezdica, razgledanje grada i dodatne usluge, zavisno od ponude odabrane agencije.

Ovakva ponuda, kako objašnjava Dejan Veselinov, direktor Turističke organizacije Beograda, kreirana je radi povećanja konkurentnosti na turističkom tržištu Evrope.

– Kada je reč o hotelskoj ponudi u okviru paketa, protokol o saradnji potpisalo je 27 hotela sa tri, četiri ili pet zvezdica. Maksimalna cena hotelskog smeštaja u dvokrevetnoj sobi za dve osobe s doručkom u hotelu sa tri zvezdice iznosi 60 evra, u hotelu sa četiri zvezdice 80 evra, a u hotelima sa pet zvezdica 120 evra. U ponudu su uključeni hoteli visoke kategorije, tako da raspon cena u njima pruža širok izbor gostima u odabiru paketa za boravak u Beogradu – ističe Veselinov.

Da li će beogradski hoteli zaista sniziti cene pod pritiskom sve veće konkurencije ili će ih pak podići, budući da se u Beogradu najavljuje izgradnja još nekoliko luksuznih hotela, tek ćemo videti. 

Primetan je, ipak, sve veći broj jeftinijeg vida smeštaja poput hostela i apartmana, koji za mnogo manje novca nude ne toliko lošiju uslugu. Uzimajući u obzir da stranim turistima odnos kvaliteta i cene (value for money) igra jednu od glavnih uloga prilikom odabira smeštaja, ne čudi činjenica što se sve više stranih gostiju odlučuje upravo za smeštaj u hostelima. S druge strane, hoteli su i dalje izbor broj jedan za one koji u Beograd dolaze poslovno. A za njih, čini se, cene od nekoliko stotina evra za jedno noćenje u stvari i nisu velike.

 

Share

Dodaj komentar

Sigurnosni kod
Osveži