Home  //  Management  //  Saveti  //  Svaki gost treba da uživa

Piše: Deana Dimitrijević

Ista prava za pušače i nepušače

Zakon o zaštiti stanovništva od izloženosti duvanskom dimu, koji je stupio na snagu 2010. nalagao je da ugostiteljski objekti veći od 80 kvadrata podele lokal na pušačku i nepušačku salu. Osim toga, Zakon je predviđao i da prostor u kome je zabranjeno pušenje zauzima najmanje 50 odsto ukupne kvadrature lokala. U beogradskom restoranu Franš nije mogla da se napravi takva podela. Po Zakonu, veći prostor bio je određen za pušače. Danas pušačka sala u Franšu ima 60, a nepušačka 110 mesta...

Duvanski dim koji najviše smeta gostima svakako je dim od cigara, jer ta količina dima, kao i jak i oštar miris, smeta čak i pušačima. Pušači cigara su čak i za odličnu ventilaciju izazov koji se teško rešava. Dim iz lule malo je lakši „doživljaj”, ali zato je aroma prejaka i drugim gostima kvari ukus hrane, pa čak i pića – kaže Nikola Dimitrijević, vlasnik restorana Franš. 

Ugostiteljski objekti moraju da izlaze u susret gostima i da uvažavaju njihove zahteve, iako su zahtevi zaista podeljeni. Zamerke stižu i od pušača i od nepušača. 

– Nekada nema mesta u pušačkom delu i moramo da zamolimo goste da sačekaju da se sto oslobodi kako bismo ih smestili u odgovarajući rejon, a takva situacija nailazi na neodobravanje. Isto tako, nepušači se nekad žale da im sto nije dovoljno udaljen od pušačkog dela, čak i u letnjoj sezoni, kada svi gosti sede u bašti. Prilikom rezervacije gosti dodatno napomenu da njihov sto bude što dalje od pušača – objašnjava Nikola Dimitrijević, vlasnik Franša. 

– Novi proizvod kompanije Philip Morris, električna cigareta s pravim duvanom, ali bez sagorevanja, tj. samo s grejanjem duvana, postao je dobar izbor za pušače u zonama iz kojih je pravi duvanski dim proteran – dodaje Dimitrijević. 

Iako u Franšu uvek pitaju gosta koja bi mu sala više odgovarala, i gosti danas, kaže Nikola, često sami napominju da sto bude obavezno u pušačkom ili obavezno u nepušačkom delu. Zaista je neophodno da postoji izbor. Svaki gost ima puno pravo da uživa u svojim navikama. Gosti iz inostranstva tim podelama ne pridaju značaj, jer bez obzira u kom rejonu sede, po pravilu, uvek izlaze u baštu restorana da zapale cigaretu. Strancima to ne smeta u samom provodu, za razliku od domaćih gostiju. 

– Na osnovu dosadašnjeg iskustva, gosti koji su nepušači, a dolaze u restoran sa samo jednim prijateljem koji je pušač, skoro redovno sede u pušačkoj sali i tada su mnogo tolerantniji od pušača. U obrnutom slučaju, gotovo nikada nije tako, gosti pušači pokazuju mnogo manje volje za ustupcima i kompromisom. Za pušače je dobar provod isključivo u pušačkoj zoni – kaže Nikola Dimitrijević. 

Neophodno je da ugostiteljski objekti imaju odgovarajuću ventilaciju. Najbolje rešenje je da ona bude dinamička, što podrazumeva grejanje vazduha koji se ubacuje u objekat. Odnos ubacivanja i izvlačenja je najvažniji, i uvek treba da bude više ubačenog nego izvučenog vazduha. Broj izmena vazduha u satu zavisi od potreba ugostiteljskog objekta. 

Pušačka zona treba da ima najmanje četiri kompletne izmene vazduha tokom jednog sata. Zbog toga, oprema koja se ugrađuje treba minimalno da ispuni zahtev za izvlačenje ukupne kubikaže vazduha ugostiteljskog objekta puta četiri. Motor za ubacivanje vazduha u tom slučaju trebalo bi da ubaci za 10-15 odsto više vazduha kako bi u prostoriji uvek postojao potpritisak, a da spoljni vazduh prilikom otvaranja vrata ne može da uđe u prostoriju. To je najvažnije u zimskom periodu. Kuhinja treba da ima najmanje osam izmena vazduha tokom jednog sata, ali kuhinjski sistem ventilacije mora da bude izbalansiran tako da vazduh nikada ne može da uđe u restoranski prostor, što znači da mora da ima jači sistem u snazi motora za izbacivanje/ubacivanje od restoranskih. 

U Franšu postoje četiri sistema za ubacivanje vazduha, četiri za izvlačenje u restoranskom delu, u kuhinjskom dva za izvlačenje, a tri za ubacivanje vazduha. Svaki sistem ima svoj motor i svi imaju sistemsko hlađenje, u samom restoranu je s vazdušnim pumpama, a u kuhinji klima s komorama na kompresore. Sistem ventilacije funkcioniše potpuno automatski s rekuperatorima iskorišćenja toplog ili hladnog vazduha do 75 odsto pri ubacivanju. 

– S količinom ubacivanja svežeg vazduha u lokal nikada ne možete da preterate. I to je jedino adekvatno rešenje za postojeću podelu po zonama u ugostiteljskim objektima – zaključuje Nikola Dimitrijević, vlasnik restorana Franš. CBN

Share

Dodaj komentar

Sigurnosni kod
Osveži

Najnovije vesti


Radost - fina kuhinjica

Radost fina kuhinjica je restoran u kome je Martin Gor iz Depeche Moda probao skoro sve s menija. U njemu se zdrava hrana priprema svakodnevno, a radni dan počinje rano ujutro, kada vlasnica Saška Maček odlazi na pijacu po sveže namirnice. Zatim...



Još strože kazne

Za neizdavanje računa zatvaranje restorana na godinu dana...

Pred letnju sezonu ugostitelje je dočekala loša vest. Naime, država je odlučila da pooštri kazne za prekršaje poput neprijavljivanja zaposlenih ili neizdavanja fiskalnog računa, pa ako...



Zaštita podataka gostiju (GDPR)

Hotelijeri u svetu već odavno su spremni, dok se domaći, kao što to obično biva u našoj zemlji, pripremaju u minut do 12. Podaci jesu resurs, ali s novom regulativom (GDPR) ujedno predstavljaju i veliku odgovornost i zahtevaju čitav niz mera koje...



Pušenje ili ne, odlučite sami!

GORAN JOVIĆ

vlasnik kafića Knez, Valjevo

Smatram da samo fizičkim pregradama kao što su zid ili staklo, u stvari, dobijate pravi prostor, dok podela na rejone bez pregrade znači isto kao kada bi u jednom malom delu bazena bilo dozvoljeno...



U kuhinji mora da bude zabavno

EYCK ZIMMER

Culinary director hotela Square Nine

Sa novim šefom kuhinje hotela Square Nine Eyckom Zimmerom razgovarali smo o kuvanju, novom letnjem meniju, Mišlenovim zvezdicama i životu u Beogradu. 

Koliko je ovaj duhoviti Nemac neobičan...