Home  //  Management  //  Intervju  //  Tajna uspeha je u radu, posvećenosti i viziji

 

Mihailo Janković

direktor kompanije Nectar, govori za CaféBar network povodom obeležavanja jubileja, 20 godina uspešnog poslovanja kompanije Nectar

Postojite dvadeset godina. U čemu se krije tajna vašeg uspeha?

– Mi smo porodična kompanija od osnivanja, koje je bilo, kako kažu Amerikanci, greenfield ili na zelenoj livadi, ni iz čega. Nismo menjali vlasničku strukturu i to je sigurno veoma doprinelo našem uspehu. Dalo nam je fleksibilnost, brzinu u odlukama, nezavisnost i fokus na ono što najbolje radimo. Nismo diversifikovali svoj fokus tokom godina već samo razvijali vertikalnu integraciju, tj. ulagali u primarnu proizvodnju da bismo zaokružili proces proizvodnje. Ponosni smo na svoje zasade, ali i na direktnu i indirektnu saradnju sa skoro 10.000 farmera, od čega predfinansiramo njih 1.300 i pomažemo im u odabiru zasada, nabavci đubriva, alata… I to uz odličan nastup na tržištu prema potrošačima, koji su uvek u centru naših aktivnosti, po čemu se, prema mom mišljenju, izdvajamo od drugih. Sve je to sadržano u našem sloganu koji je prerastao u našu filozofiju poslovanja – Nije svejedno. Nikada nam nije svejedno – od odabira voća i odnosa s farmerima, preko tehnologije, pakovanja, nastupa na tržištu, do odnosa prema zaposlenima i prema partnerima – dobavljačima, distributerima, maloprodaji i veleprodaji, odnosa prema državi, prema sredini u kojoj poslujemo, prema kreditorima…

– Sve to dovelo je do toga da danas, posle samo 20 godina poslovanja, a podsetiću vas, krenuli smo od nule, imamo kompaniju koja je 2017. godinu završila sa 107 miliona evra konsolidovanih prihoda. Tajna je u radu, posvećenosti i viziji.

Koliko je kompanija Nectar važna za Srbiju?

– Pretenciozno je da ja odgovaram na to pitanje i zato smo mi za potrebe baš tog sagledavanja angažovali tim konsultanata da povodom obeležavanja 20 godina poslovanja utvrde da li smo i koliko važni za Srbiju. Prema njihovoj analizi, jesmo. Za dve decenije kreirali smo u svom sistemu vrednosti, koji obuhvata ne samo našu grupu već i naše dobavljače i kupce, više od milijardu evra bruto dodate vrednosti, što je, poređenja radi, 3% BDP-a Srbije u 2017. godini. U tom istom sistemu vrednosti podržali smo više od 5.500 zaposlenih na bazi punog radnog vremena. Važni smo i zato što svaku šestu jabuku koja ostane u Srbiji preradimo u Nectarovim postrojenjima, ali i zato što smo kao mala porodična firma napravili iskorak i kupili najvažniji brend sokova bivše Jugoslavije i tako postali važan regionalni brend sa sedištem u Srbiji.

Uspešno poslujete i u regionu. Koji je udeo Nectara i Fructala na tržištu bivše SFRJ?

– Najveći smo proizvođač sokova na tržištu bivše Jugoslavije i tržišni lider. Na regionalnom nivou, tržišni udeo u sokovima nam je 22%, od čega smo apsolutni lideri na tržištima Slovenije (41%), Srbije (30%), Bosne i Hercegovine (30%), Crne Gore (31%), a veoma smo zastupljeni i u Makedoniji i Hrvatskoj. Ponosno mogu da kažem da smo na prestižnoj listi top 25 regionalnih brendova koju objavljuje slovenačka firma Valicon na osmom mestu i da smo na toj listi jedina nezavisna kompanija koja nije deo multinacionalne korporacije ili regionalnog konglomerata i koja je primarni fokus svojih vlasnika.

Koliki su kapaciteti za preradu voća na godišnjem nivou?

– Imamo najveći kapacitet za primarnu preradu voća u regionu od preko 120.000 tona godišnje, a najveći deo prerade obavlja se na tri lokacije – u Vladičinom Hanu, Bačkoj Palanci i Arilju. Imamo šest proizvodnih postrojenja u tri zemlje s velikim brojem najsavremenijih linija za preradu i proizvodnju. U 2017. godini otkupili smo 68 hiljada tona voća i povrća, i to delom od direktnih farmera, tj. farmera s kojima direktno sarađujemo i koje predfinansiramo, zatim od drugih farmera s kojima imamo indirektnu saradnju, delom sa sopstvenih plantaža, delom iz uvoza. U strukturi otkupa u 2017. godini, jabuka, breskva, višnja i paradajz su najzastupljenije vrste i čine preko 80% cele strukture otkupa.

Koliko pažnje posvećujete društvenoj odgovornosti?

– Mnogo. Važno nam je da vratimo sredini iz koje smo potekli. Trudimo se da svoje vrednosti prenesemo i na širu zajednicu. Od 2014. godine, Nectar grupa je za društveno odgovorne aktivnosti i pomoć zajednici Srbije i regiona izdvojila više od 800.000 evra. Naša najveća pojedinačna akcija bila je „Nije svejedno kad bebe dolaze”, kojom smo poklonili značajna sredstva za rekonstrukciju odeljenja za vantelesnu oplodnju GAK Narodni front u Beogradu i time doprineli da se višestruko poveća broj parova koji dobijaju mogućnost da obave vantelesnu oplodnju u Srbiji. Nectar, tj. naš brend Heba voda, jeste i dugogodišnji sponzor Košarkaškog saveza Srbije.

Šta je vaša prva asocijacija na reč uspeh?

– Za mene uspeh znači osećati se dobro u svojoj koži i činiti ljude oko sebe boljim, zadovoljnijim i nasmejanijim. Prva asocijacija na reč uspeh jesu zadovoljstvo, sreća, porodica.

Koju knjigu svaki menadžer treba da pročita?

– Izdvojio bih dve: „From good to great” Jima Collinsa i „Give and Take” Adama Granta. Prva govori o tome kako pojedinci i kompanije postaju izvrsni, a druga kroz prizmu onih koji daju i onih koju uzimaju, odnosno načina na koji se ophodimo prema drugima dok delimo vrednosti, naglašava koliko je za uspeh značajno pomaganje drugima u onome u čemu smo najbolji.

Kako se opuštate nakon posla?

– Porodica je najveći izvor energije, a u dodatnom postizanju balansa koji je veoma važan pomažu i meditacija, sport, knjiga, dobar film, druženje s prijateljima. 

Na koji način birate ljude s kojima sarađujete?

– Uvek tražimo tri stvari: stručnost, želju za dokazivanjem/pobedom i poklapanje s našim vrednostima. Nectar je porodična kompanija u kojoj je potrošač u centru, a insistiramo na izvrsnosti i inovativnosti u onome što radimo, uz domaćinsko ponašanje prema sredini u kojoj poslujemo, brigu i rast kroz naše zaposlene, a ponosni smo i na svoj pobednički duh. Sve što tražimo od naših zaposlenih jeste da te vrednosti budu i njihove vrednosti. Jer ljudi čine naš uspeh.

Kolika je godišnja vrednost izvoza Nectar grupe i gde sve izvozite?

– Mi 30% svojih prihoda generišemo iz izvoza. Plasiramo svoje proizvode u regionu, gde smo lider sa 22% tržišnog učešća na celoj teritoriji bivše Jugoslavije, ali ih plasiramo i u ukupno 60 zemalja širom sveta na pet kontinenata.

Share

Dodaj komentar

Sigurnosni kod
Osveži