Home  //  Hrana i Piće  //  Vesti  //  Kafa - novo piće Kineza

Tržište čija se snaga meri sa 1,3 milijarde potrošača, predstavlja ogromnu šansu za sve kompanije koje mogu da ponude novi, drugačiji i jeftiniji proizvod nego što sami Kinezi mogu da naprave. Tu šansu, sudeći po istraživanjima navika kineskih potrošača, oberučke su prihvatili i iskoristili svetski lanci kofi šopova. Pravo iznenađenje za naciju poznatu po kulturi i tradiciji pijenja čaja jeste činjenica da se sve više Kineza između 20 i 40 godina radije odlučuje za šoljicu kafe pre odlaska na posao ili kad izlazi s prijateljima. I što je najvažnije, izbor koji im se nudi zaista je širok.

Starbucks danas ima više od 90 prodajnih mesta samo u Pekingu, što ga čini najdostupnijim većini potrošača. Ima i onih kojima su šoljice iz britanskog lanca Costa Coffee ukusnije, pa kupuju isključivo tamo, iako ima manje prodavnica, a kafa je skuplja nego u lancu Starbucks. Još jedna mogućnost je lanac Pacific Coffee iz Hongkonga, koji ima prodavnice u Pekingu i širom Kine, u partnerstvu s vodećom kineskom državnom kompanijom China Resources Enterprise, Ltd.

Potrošači koji daju prednost kafi upozoravaju da u kancelariju morate da donesete kafu, jer u kancelarijama širom Kine ponudiće vas samo čajem ili običnom vodom. 

Iako su nacija koja tradicionalno pije čaj, Kinezi su primat dali kafi i taj trend traje duže od decenije. Kinezi danas mogu da u više od 50 gradova, dakle ne samo u Pekingu i Šangaju, uživaju u šoljicama kafe, i to najčešće brendovima sa zapada. Američke kompanije kao što su McDonald’s i KFC naširoko su prisutne u Kini i takođe nude kafu. McCafé je po prodavanosti druga kafa, odmah iza Starbucksa – pokazuje istraživanje Euromonitor International.

Kinezima su dostupni i drugi kanali prodaje kafe – švajcarska kompanija Nestlé prodaje svoj popularni Nespresso iz aparata koji su postavljeni u urbanim zonama. Kinezi kafu koju kuvaju kod kuće poručuju preko interneta ili donose s putovanja, uglavnom iz Hongkonga ili Njujorka. Euromonitor procenjuje da je ukupna potrošnja kafe porasla za devet procenata u volumenu od 2011. godine i da će nastaviti rast istom stopom narednih godina. 

Stručnjaci prognoziraju da kafa nikada neće u potpunosti potisnuti čaj, koji se i dalje konzumira više nego kafa, pa su se i lanci za prodaju kafe tome prilagodili i u svojoj ponudi imaju čajeve. Costa Coffee u Kini, na primer, nudi Mandarin Iced Green Tea, uz svoj uobičajeni kapućino i latte. Kafa se konzumira u gradskim zonama, potrošači su pripadnici srednje klase, starosti između 20 i 40 godina. To znači da oko 600 miliona Kineza živi van velikih gradova i da nije izloženo kulturi pijenja kafe, kao ni stariji Kinezi koji tradicionalno idu u čajdžinice. Mlađi od 20 godina Coca-Colu piju radije nego kafu. CBN

 


 

Fenomen Starbucks

Prvu prodavnicu kafe Starbucks je otvorio 1999. godine u Pekingu, blizu China World Trade Centera. Kupci su u početku bili stranci, ali među Kinezima koji su s njima sarađivali brzo se proširila navika da kupuju kafu pre početka posla. Kineske prodavnice počele su da se bore protiv konkurencije koristeći kružni zeleni logo na izlozima. Starbucks na sudu pokušava da zaštiti svoja autorska prava na logo, ali je to i dalje problem s kojim se suočava na kineskom tržištu.

Starbucks se našao i u političkoj priči u leto 2007. godine kada je otvorio prodavnicu na Trgu Tjenanmen. Zvaničnici su presudili da Starbucksova radnja komercijalizuje kinesku kulturu i prodavnica je zatvorena, ali su zato nove nicale širom zemlje.

Danas kompanija u 48 gradova ima 577 prodavnica, uključujući i 250 onih koje su otvorene u partnerstvu s tajvanskm Uni-President Groupom, uglavnom u Šangaju. Čelnici Starbucksa najavili su 2011. godine da će u proseku otvarati po jednu prodavnicu svaka četiri dana. Očekuju da će sa 1.500 prodavnica do 2012. godine, Kina prestići Kanadu, koja je trenutno drugo tržište po veličini za Starbucks, posle Sjedinjenih Država.

Share